Barns ögonhälsa en framtidsfråga
Hoya Vision Care och CooperVision har tillsammans tagit fram initiativet ”Barnsyn”, med målet att öka kunskapen och medvetenheten kring barns syn och framtida ögonhälsa. Genom kampanjenn vill företagen lyfta vikten av att tidigt upptäcka, korrigera och behandla synfel hos barn – och informera om de moderna lösningar som finns tillgängliga.
– Vi vill nå ut till föräldrar och anhöriga till barn i grundskolan för att ge dem verktyg att påverka barnens framtida ögonhälsa, säger Annica Wulff på Hoya Vision Care.
Just diskussionen om ögonhälsa blir allt viktigare i takt med att synproblem bland barn ökar. En stor vetenskaplig sammanställning uppskattar att ungefär hälften av världens befolkning kommer att vara närsynta år 20501, något även Världshälsoorganisationen WHO tar upp i en rapport från 20202. Det gör behovet av tidig upptäckt och rätt behandlande åtgärder ännu mer angeläget.
– Många känner inte till att det idag finns glasögon och kontaktlinser som inte bara korrigerar synen, utan även kan bromsa försämringen av närsynthet. Det vill vi ändra på, säger Charlotte Settergren Borg på CooperVision.
”Barnssyn” riktar sig inte enbart till föräldrar och vårdnadshavare, utan även till lärare och personal inom skolhälsovården – personer som ofta är först med att uppmärksamma synproblem hos barn.
– Lärare och skolsköterskor spelar en avgörande roll i barnens vardag och kan vara nyckelpersoner i att identifiera synproblem tidigt, säger Charlotte.
Initiativet erbjuder skräddarsytt informationsmaterial för olika målgrupper.
Artiklar
Forskning FRAMTIDSSPANING
Bioteknik visar vägen till ögonhälsa
Branschnyheter
Optometridagar med nya utmaningar

Branschnyheter
Ny butik i Skärholmen Centrum

Nyhet
Ny torisk lins lanseras

Ögonhälsa
Barns ögonhälsa en framtidsfråga

Branschnyheter
Över 73 000 gratis aktivitetsglasögon

Branschnyheter
Klarsyntmässan firade 30 år
